Keskiviikko, Kesäkuu 19, 2019, 13:42 | 2 Kommentit »

Fibromyalgiaa sairastavilta löytyy laaja kirjo ruoansulatuselimistöön liittyviä ongelmia: ärtyneen suolen oireyhtymää, paksunsuolen tulehdusta, refluksitautia, vuotava suoli, häiriintynyt bakteeritasapaino, yliherkkyyksiä, intoleransseja ja ruoka-allergioita.

KÄYPÄ HOITO

Kaikki nuo ongelmat ovat itselleni tuttuja kuntoutumista edeltävältä ajalta. Silloin lääkärissä ohjeistettiin syömään kuten ennenkin ja korostettiin, että ruokavaliosta ei saa jättää mitään pois, koska ravinnolla ja näillä sairauksilla ei ole todettu olevan yhteyttä. Käypä hoito-ohjeiden perusteella tilanteen pitäisi nyt olla toinen: ohjeissa suositellaan poistamaan ruokavaliosta oireita aiheuttavia ruoka-aineita.

SEROTONIINITEORIA

Vaikka tiede ei kiinnostaisi, tämä teoria kannattaa lukea, jos sinulla on vatsa- ja suolisto-ongelmia.

Serotoniini (5-HT) on kudoshormoni ja aivojen välittäjäaine. Osa hermosoluista ja suoliston soluista valmistaa serotoniinia tryptofaanista (välttämätön aminohappo).

Serotoniini välittää viestiä seitsemän erilaisen 5-HT reseptorin kautta. Noin 5% serotoniinista sijaitsee aivoissa ja loput suolistossa. Fibromyalgiaa sairastavilla serotoniinitasot voivat olla alhaiset tai serotoniinireseptorien toiminta heikentynyt.

Serotoniinilla on tärkeä rooli kivunsäätelyjärjestelmässä ja monissa muissa kehon ohjaustoiminnoissa, myös mielialaan liittyvissä. Serotoniinin puute voi aiheuttaa voimattomuutta (fatigue), unihäiriöitä (häiriintynyt vuorokausrytmi), kehon lämmönsäätelyjärjestelmän häiriöitä, päänsärkyä, mielialan heittelyä, masennusta, lihaskramppeja, suolisto- ja virtsaamisongelmia. Kuulostaako tutulta listalta?

SEROTONIININ ROOLI SUOLISTO-ONGELMISSA

Serotoniiniteorian kehittäjä Silvia Maria Lattanzio (Biomedical Sciences, University of Padova) on havainnut suolistossa itseään ruokkivan kierteen. 

Suolistossa imeytymättä jääneet molekyylit (pääasiassa fruktoosi) vähentävät puolestaan tryptofaanin imeytymistä. Heikentynyt tryptofaanin imeytyminen vähentää serotoniinin muodostusta. Alhainen serotoniinitaso laukaisee fibromyalgian oireita.

Kierre jatkuu, kun imeytymättömät sokerit muuttavat suoliston bakteerikantaa (mikrobiomia). Muuttunut bakteerikanta heikentää sekä fruktoosin että tryptofaanin imeytymistä, joka vähentää serotoniin muodostumista.

HUONON KIERTEEN KATKAISEMINEN RUOKAVALIOMUUTOKSELLA

Serotoniiniteoriassa tärkein muutos ruokavaliossa on huonosti imeytyvien sokerien ja makeutusaineiden karsiminen pois: kokonaan tulisi luopua fruktoosista, laktoosista, sorbitolista ja aspartaamista.

Rajoitetusti voi syödä fruktaania, jota on paljon esim. rukiissa. Myös tavallisen sokerin syömistä suositellaan rajoittamaan.

Karsimisen ohella varmistetaan, että ruokavaliossa on riittävästi tryptofaanin lähteitä: kala, kalkkuna, kananmuna, soija, avokado, taateli, viikuna, siemenet, banaani.

VÄHEMMÄN OIREITA PYSYVILLÄ MUUTOKSILLA

Oma tieni oireettomuuteen alkoi suoliston rauhoittamisesta ruokavalion avulla. Ruokavalio on vuosien varrella muuttunut vähitellen kokonaan toisenlaiseksi, jos sitä vertaa kuntoutumisen alkuaikoihin. Silloinen ruokavalio sisälsi paljon epäterveellistä ruokaa, mutta sopimattomien ruoka-aineiden karsiminen rauhoitti suoliston.

Se myös käynnisti hyvän kierteen, jossa hyvä olo vähitellen voitti 10-0 aina, kun vaihtoehtoina oli sokerisen herkun syöminen tai syömättä jättäminen.

YKSI ASIA EI RATKAISE KAIKKIEN ONGELMIA, MUTTA SEN VAIKUTUS YKSILÖTASOLLA VOI OLLA SUURI

Serotoniiniteorian kehittäjä sanoo itsekin, että serotoniini on vain yksi vaikuttava tekijä sekä fibromyalgiassa että suolisto-ongelmissa. Hänen ehdottamansa ruokavaliomuutokset voivat tuoda jollekin merkittävää apua oireisiin, kun jollakin toisella apu voi olla vähäistä. Tämä pätee kaikkeen fibromyalgiasta kuntoutumiseen: joku saa suurimman avun liikunnasta, toinen ruokavaliosta ja kolmas elämän olosuhteiden uudelleenjärjestelystä.

Liisa

Lähde: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fmed.2017.00198/full


Tiistai, Kesäkuu 11, 2019, 13:04 | Ei kommentteja »

Fibromyalgia on krooninen sairaus. Vuoden alussa julkaistiin15 vuotta kestänyt seurantatutkimus, josta voitiin päätellä, että se on myös etenevä sairaus. Oireet lisääntyvät ja voimistuvat, jos huonoa kierrettä ei katkaise. Sen saa katkaistua ja käännettyä positiiviseksi omatoimisesti kuntouttamalla.

Moniko alkaa huutaa hurraata ja ryhtyy kuntouttamaan itseään nyt? Ei kovin moni. Sen sijaan mieleen tulee epäilyksiä ja vastustusta:

  1. Mistä tiedän, onko siitä apua juuri minulle?
  2. Miksi lääkärit eivät puhu oireettomuuden mahdollisuudesta?
  3. Mistä voimia minkään uuden tekemiseen, kun rimaa hipoen selviän arjesta?
  4. Miten minä saisin muutettua elämäntapojani, kun terveetkään eivät siihen pysty?
  5. Älä puhu minulle kuntoutumisesta - olen sairas.

Omatoimisesta kuntouttamisesta on hyötyä jokaiselle fibromyalgiaan sairastuneelle. Keinot voivat olla erilaisia. Vaikka et tavoittelisi "mahdollisimman terve ja oireeton" tilaa, voit saada oireita vähemmäksi.

Miltä tuntuisi, jos kipuja olisi huomattavasti vähemmän? Yleensä siinä käy niin, että kuntoutumisen ja lisääntyneen energian myötä haluaa lisää hyvää oloa ja jaksaa ottaa lisää kuntoutumista edistäviä keinoja käyttöön. Huono kierre kääntyy positiiviseksi.

Lääkäritkin tietävät jo, että oireisiin on mahdollista saada helpotusta parhaiten muilla kuin lääketieteellisillä keinoilla. Pysyvän oireettomuuden mahdollisuudesta aletaan puhua lääketieteessä vasta sitten, kun on alettu ensin paremmin ymmärtää fibromyalgian tyyppisiä sairauksia, joille ei löydy yhtä tai kahta selkeää syytä. 

Kun fibron oireet ovat pahimmillaan, kroppa ruhjottu ja kipuileva, takana unettomia öitä ja helle uuvuttanut, lähtökohta kuntoutumisen tavoitteluun ei ole paras mahdollinen.

Siksi suosittelen ensin etsimään ensiapua pahimpaan erilaisista hoitomuodoista, joilla kropan aineenvaihduntaa saa parannettua ja pahimmat jumitukset purettua pois. Kun keho ei ole puolikuollut, mieli on avoimempi ja positiivisempi selvittämään, mitä voisit tehdä saadaksesi oireita kuriin.

Pysyvä elämäntapamuutos. Siinä on kaksi sanaa, jotka laukaisevat pään sisällä kaksi kirjainta: EI! Pitää luopua jostain ja opetella jotain uutta. Vaikeaa. Mahdotonta. En halua.

Entä, jos se ei olekaan niin vaikeaa kuin sanotaan? Jos sitä markkinoidaan ja siihen pyrkimiseen ohjeistetaan väärin? 

Kuntoutuakseen ei tarvitse noudattaa ihanteellisia elämäntapoja. Sen sijaan täytyy löytää vääränlaista kuormitusta aiheuttavia asioita ja pyrkiä vähentämään niiden vaikutusta. Ja löytää asioita, joka edistävät terveyttäsi ja jotka tunnet omaksesi. Sillon niiden omaksuminen ei ole vaikeaa.

Jos et vielä halua kuulla kuntoutumisen mahdollisuudesta, ymmärrän sen hyvin. Minä ajattelin juuri noin - olen sairas tavalla, josta sinä et ymmärrä mitään. Mutta vähitellen ajatusmaailmani muuttui ja lopulta päädyin jakamaan tietoutta kuntoutumisen mahdollisuudesta. Ehkä sinunkin ajatuksesi muuttuvat jossain vaiheessa. Toivon niin!

Kuulinko, että huusit jo hurraa? 

Liisa


Perjantai, Toukokuu 17, 2019, 12:50 | 2 Kommentit »

Jos et usko, ymmärrän sen täysin. 11 vuotta sitten olin siinä tilanteessa, että fibromyalgia oireili lähes kaikilla mahdollisilla tavoilla. Vaikka joskus oli jaksoja, jolloin oireita oli vähemmän, sairaus oli läsnä aina.

Koko elämä oli vähitellen muokkautunut fibromyalgian ehdoilla. Siinä tilanteessa ei jaksanut sietää minkäänlaisia kommentteja olon helpottamisesta, ellei se koskenut lupaavaa lääkehoitoa. Mutta sitten tapahtui monta asiaa yhtä aikaa, jotka käynnistivät positiivisten muutosten ketjun.

Olin saanut diagnoosin 15 vuotta aikaisemmin ja luonteelleni uskollisena, selvitin perusteellisesti, mistä fibrossa on kyse. Uusia tutkimuksia julkaistiin jatkuvasti ja se oli hurjaa luettavaa. Oikeastaan tuntui, että kropassa on kovin vähän sellaista, mikä toimii normaalisti.

Tietojen kaivamisella oli seurauksensa. Hyväksyin käsityksen kroonisesta sairaudesta, jonka oireita voi jonkin verran lievittää, mutta jonka kanssa on opittava elämään. Hyväksyminen tarkoitti minulla myös sitä, että en uskonut pystyväni itse vaikuttamaan oireiluun. Saati siihen, että oireita voisi saada kuriin.

Joskus kannattaa kyseenalaistaa

Positiivinen muutos käynnistyi, kun voin tarpeeksi huonosti kyseenalaistaakseni ohjeet ja hoidot, joiden avulla sain viikoksi tai korkeintaan kahdeksi helpotusta vatsa- ja suolisto-ongelmiin. Karsimalla ruokavaliosta gluteenin aloin yllätyksekseni voida ruoansulatuselimistön osalta paremmin. Tästä sain sen verran lisää energiaa, että olin valmis kokeilemaan, hyötyisinkö keinoista, joilla tutkimuksissa oli saatu jonkin verran positiivisia vaikutuksia myös fibron oireisiin.

Mihin se tie voi viedä?

Sillä tiellä olen vieläkin. Takana on 11 vuotta omatoimista kuntouttamista. Kun sen ilmaisee näin, voi tulla käsitys, että ”joudun” kuntouttamaan itseäni. Näin ei kuitenkaan ole vaan terveyttä ylläpitävistä asioista tuli pysyviä tapoja. Ne pitävät oireet poissa ja ovat parantaneet elämänlaatua myös muilla tavoin. 

Noista vuosista jo neljä olen ollut 98 % oireeton. Mitä se on minulta vaatinut? Elämään on tullut mukaan liikettä ja liikuntaa, hyvää ravintoa, hyvin nukuttuja öitä ja energiaa. Mistä olen joutunut luopumaan? Riittävässä määrin epäterveellisistä elämäntavoista.

Siinä, missä ennen välttelin liikahtamistakin, liikkuminen tuntuu nyt mukavalta. Siinä, missä ennen herkuttelin suklaalla, nyt valitsen jotain muuta. Makutottumukset ovat muuttuneet. Siinä, missä ennen en jaksanut juuri mitään, energiaa tuntuu riittävän siihen, mitä haluan tehdä.

Nämä ovat osa muutosta, mutta samalla tavalla kuin fibromyalgia vaikuttaa lähes kaikkeen elämässä, lähes kaikki vaikuttaa fibromyalgiaan. Muutoksia on tapahtunut myös muilla osa-alueilla, tärkeimmät niistä omien korvien välissä.

Tämä on minun tarinani ja siitä voi tulla myös sinun tarinasi. Uskotko? Uskallatko uskoa? Ja ennen kaikkea, jaksatko vielä uskoa?


PAREMPI TERVEYS
Kun muutat ajattelutapasi - muutat koko elämäsi

(c)2017
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
Evästeiden tiedot
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
OK, ymmärrän