SYÖMISEN PITÄÄ OLLA HELPPOA 

Nykyään on tarjolla tietoa ravinnosta ja ruokavalioista enemmän kuin pystyy omaksumaan. Jos haluaa muuttaa syömistään terveyttä edistäväksi, mikä on oikea ruokavalio? Koska ruoka on muutakin kuin elimistön polttoainetta, se herättää tunteita, keskusteluja ja kiistoja. Ravintokeskustelua seuratessa tulee tunne, että on lähes mahdotonta syödä oikein. Joten mikä on paras vaihtoehto sinulle? Vastaus riippuu siitä, mitä tavoittelet ruokavalion muutoksella ja vielä enemmän siitä, minkälainen oma ravintotaustasi ja lähtötilanteesi on.

Mihin kaikkeen ruokailutottumuksilla voi vaikuttaa?

Kärsitkö epämääräisistä vatsaan tai suolistoon liittyvistä vaivoista? Tai väsähdät ruokailun jälkeen ja joudut herättelemään itseäsi kahvilla pitkin päivää? Tai onko sinulla ongelmia painonhallinnan kanssa tai epäiletkö, että sinulla on huonosti toimiva aineenvaihdunta? Tai haluaisitko varmistaa, että ravintotottumuksesi vastaavat elämäntapaasi ja saat tarvitsemasi ravintoaineet ja ravinteet? Esimerkiksi näihin asioihin pystyt vaikuttamaan ruokailutottumuksilla!

Kaikki kerralla vai vähitellen?

Ruokavaliomuutoksista 95% jää lyhytaikaiseksi. Jotta onnistuisit, muutosten täytyy olla helposti toteutettavissa ja sopia omaan elämäntilanteeseen. Punnitseminen, ravinteiden ja kaloreiden laskeminen toimii ehkä hetken aikaa, mutta harvoin niistä tulee tapa tai jos tulee, silloin syömisestä on tullut liian vaikeaa. Liikkeelle lähdetään siitä, että lisätään ruokavalioon siitä puuttuvia ravinteita - tilanteen mukaan, joko lautaselle tai purkista. Kun kehosi saa tarvitsemiaan ravintoaineita, aineenvaihdunta toimii paremmin ja tunnet itsesi energisemmäksi. Se on hyvä kierre, joka kannustaa tekemään lisää pieniä muutoksia. Pysyvä pieni muutos on paljon tehokkaampi kuin iso muutos, joka jää lyhytaikaiseksi!   

Mikä on riittävä muutos?

Jos syöt 80% ajasta hyvin, lopusta 20% ei tarvitse kantaa huolta. Tähän voi pyrkiä, mutta alussa riittää paljon pienempikin muutos. Tärkeintä on löytää vaihtoehtoja, jotka sekä maistuvat sinulle että sopivat arkeesi. Kaikki eivät voi syödä kaikkea eikä kaikilla ole samoja mieltymyksiä. Siksi se, mikä toimii toisella, ei välttämättä toimi sinulla. Ei ole olemassa vain yhtä ainoaa tapaa syödä oikein ja valmennuksessa löydät omat tapasi syödä paremmin.

Lopeta laihdutus!

Jos ruokavaliomuutoksen tavoitteena on pudottaa painoasi pysyvästi, lopeta laihduttaminen. Ennuste dieetin avulla saavutetun painonpudotuksen säilymiselle on 4-5%. Ja jokainen uusi dieetti huonontaa ennustetta. Ajatus pysyvästä elämäntapamuutoksesta voi tuntua  vaikealta, mutta tosiasiassa sen toteuttaminen on paljon helpompaa kuin rajoittavalla dieetillä olo. Elämäntapamuutoksessa ei karsita kaikkea pois vaan etsitään itselle maistuvia ja arkeen luontevasti sopivia vaihtoehtoja, jotka korvaavat vähemmän terveellisiä ruokia - vähitellen. Vaikeinta elämäntapamuutoksen toteuttamisessa on aloittaminen. Jos olet kyllästynyt jatkuvaan laihduttamiseen, miksi et tekisi sen sijaan elämäntapamuutosta?

 

 

PAREMPI TERVEYS
Kun muutat ajattelutapasi - muutat koko elämäsi

(c)2017
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
Evästeiden tiedot
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
OK, ymmärrän